STATUT Stowarzyszenia „Pasja”
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
- Dobromiejskie Stowarzyszenie Ludzi Aktywnych „Pasja” zwane dalej „Stowarzyszeniem” jest dobrowolnym, samorządowym, trwałym zrzeszeniem osób fizycznych o celach niezarobkowych.
- Stowarzyszenie posiada osobowość prawną i działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach ( Dz.U. z 2001 Nr, Nr 79, poz. 855, z późn. zm.) oraz niniejszego statutu.
- Stowarzyszenie działa na terenie obszaru Rzeczpospolitej Polskiej oraz za granicą.
- Siedziba władz Stowarzyszenia znajduje się w Dobrym Mieście.
- Czas działalności stowarzyszenia jest nieograniczony.
- Stowarzyszenie jest organizacją zrzeszającą obywateli polskich, mających pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawionych praw publicznych oraz cudzoziemców bez względu na miejsce zamieszkania.
- Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji oraz stowarzyszeń o tym samym lub pokrewnym profilu działania.
- Działalność Stowarzyszenia oparta jest na pracy społecznej członków.Do prowadzenia swoich spraw Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników.
- Stowarzyszenie może ustanawiać odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami osobom fizycznym i prawnym, zasłużonym w realizacji celów wymienionych w Statucie .
- Stowarzyszenie może używać pieczęci, odznak, znaków organizacyjnych i legitymacji zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Rozdział II
CELE I FORMY DZIAŁANIA
- Stowarzyszenie jest dobrowolnym zrzeszeniem się mieszkańców Dobrego Miasta i Warmii dążących do rozwoju społecznego i kulturalnego swojego środowiska i regionu.
- Celem stowarzyszenia jest:
- a) upowszechnianie idei braterstwa przyjaźni ludzi i narodów, budowanie cywilizacji miłości i wdrażanie w życie wartości uniwersalnych,
- b) działalność na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami,
- c) podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowych, pielęgnowanie polskości oraz rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej.
- d) działalność wspomagającą rozwój wspólnot i społeczności lokalnych,
- e) działania na rzecz promocji i popularyzacji Dobrego Miasta i Warmii oraz upowszechnianie historii i tradycji tego regionu,
- f) popularyzacja wspólnego śpiewania i muzykowania ,
- g) wspieranie i upowszechnianie turystyki, kultury fizycznej , sportu i rekreacji,
- h) przeciwdziałanie patologiom społecznym i wykluczeniu społecznemu,
- i) aktywizacja i integracja lokalnych społeczeństw,
- j) rozwój edukacyjny i kulturowy mieszkańców lokalnych społeczności, szczególnie dzieci i młodzieży,
- k) działalność wspomagająca ochronę środowiska, ekologię i dziedzictwo przyrodnicze,
- l) popularyzacja nauczania papieskiego,
- ł) współpraca z osobami i instytucjami w zakresie realizacji zadań publicznych.
- Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
- a) współpracę z organizacjami realizującymi podobne cele,
- b) organizację spotkań, rajdów, wycieczek, pielgrzymek, wystaw, konkursów, sympozjów, koncertów, warsztatów muzycznych, akcji charytatywnych, imprez sportowo-rekreacyjnych, turystyczno-krajoznawczych i kulturalno-rozrywkowych,
- c) udział w podobnych imprezach organizowanych przez inne organizacje,
- d) prowadzenie działalności szkoleniowej, edukacyjnej, informacyjnej, kulturalnej na rzecz swoich członków oraz lokalnej społeczności,
- e) inicjowanie działań na rzecz ochrony środowiska, ekologii i aktywny w nich udział,
- f) utworzenie grupy osób wspólnie śpiewających i muzykujących ,
- g) wspieranie inicjatyw lokalnych,
- h) upowszechnianie działalności stowarzyszenia w dostępnych mediach, utworzenie i prowadzenie strony internetowej stowarzyszenia,
- i) wydawanie broszur, opracowań, kronik, wspomnień i biografii.
Rozdział III
CZŁONKOWIE I ICH PRAWA I OBOWIAZKI
- Członkostwo Stowarzyszenia dzieli się na:
- a) zwyczajne,
- b) honorowe,
- c) wspierające.
- Członkiem zwyczajnym może być obywatel Polski posiadający zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiony praw publicznych oraz cudzoziemiec bez względu na miejsce zamieszkania, który wykazuje zainteresowanie celami stowarzyszenia,
- Członkostwo honorowe Stowarzyszenia nadaje Walne Zebranie Członków osobom szczególnie zasłużonym w realizacji celów Stowarzyszenia.
- Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna, która zadeklaruje na rzecz Stowarzyszenia pomoc finansową lub rzeczową.
- Przyjęcie w poczet członków Stowarzyszenia następuje na podstawie pisemnej deklaracji i uchwały Zarządu.
- Członkom zwyczajnym i honorowym przysługuje:
- a) bierne i czynne prawo wyborcze do władz Stowarzyszenia,
- b) prawo zwracania się do władz Stowarzyszenia w sprawach osobistych i społecznych,
- c) prawo posiadania odznaki i noszenie odznaki członkowskiej
- d) korzystanie z opieki, świadczeń i urządzeń Stowarzyszenia.
- Do obowiązków członków zwyczajnych należy:
- a) przestrzeganie postanowień Statutu oraz wykonywanie uchwał władz Stowarzyszenia,
- b) aktywny udział w działalności Stowarzyszenia,
- c) regularne opłacanie składek członkowskich,
- d) świadczenie pracy społecznej na rzecz Stowarzyszenia,
- e) godne reprezentowanie Stowarzyszenia.
- Członek honorowy posiada prawa i obowiązki członka zwyczajnego, jest natomiast zwolniony z obowiązku płacenia składek członkowskich.
- Prawa i obowiązki określone w pkt 19 i pkt 20 nie przysługują członkom wspierającym.
- Członkostwo ustaje w skutek:
- a) dobrowolnego wystąpienia,
- b) skreślenia z listy członków,
- c) likwidacji (rozwiązania) Stowarzyszenia,
- d) wykluczenia,
- e) śmierci członka.
- Skreślenie z listy członków może nastąpić w przypadku nie uczestniczenia w działalności Stowarzyszenia lub nieusprawiedliwionego zalegania w opłacaniu składek członkowskich za co najmniej 6 miesięcy.
- Wykluczenie ze Stowarzyszenia następuje w razie:
- a) naruszenia postanowień Statutu i uchwał władz Stowarzyszenia
- b) pozbawienie praw publicznych.
- Uchwałę o skreślenie lub wykluczenie z szeregów Stowarzyszenia podejmuje Zarząd Stowarzyszenia.
- Od uchwały o skreśleniu lub wykluczeniu przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania Członków w terminie 30 dni od dnia zawiadomienia o skreśleniu lub wykluczeniu.
Rozdział IV
WŁADZE STOWARZYSZENIA
- Władzami stowarzyszenia są:
- a) Walne zebranie Członków,
- b) Zarząd,
- c) Komisja Rewizyjna.
- Jeden członek stowarzyszenia może być członkiem wyłącznie jednego spośród organów: Zarządu lub Komisji Rewizyjnej.
- Kadencja wszystkich władz wybieralnych Stowarzyszenia trwa trzy lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu jawnym bezwzględną większością głosów .
- Uchwały władz Stowarzyszenia zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, chyba że dalsze postanowienia statutu stanowią inaczej.
Walne Zebranie Członków
- Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zebranie Członków, które może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- Walne zebranie sprawozdawczo-wyborcze członków odbywa się co 3 lata a sprawozdawcze co rok. Zwołuje je Zarząd Stowarzyszenia w terminie do 31 marca roku następnego ( po roku sprawozdawczym).
- O terminie Walnego Zebrania Członków powiadamia Zarząd wszystkich członków na 14 dni przed terminem zebrania, podając miejsce i porządek obrad oraz dołączając materiały z nimi związane.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje w szczególnie ważnych przypadkach Zarząd Stowarzyszenia z własnej inicjatywy oraz na wniosek Komisji Rewizyjnej lub co najmniej 1/3 liczby członków Stowarzyszenia. Wniosek musi zawierać proponowany porządek obrad. Zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków winno nastąpić w ciągu 4 tygodni od daty wniosku.
- Walne Zebrania Członków Stowarzyszenia rozpoczynają się w pierwszym terminie, przy obecności co najmniej 1/2 liczby członków uprawnionych do głosowania, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych uprawnionych członków.
- Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym. W przypadku równej ilości głosów decyduje głos przewodniczącego Zebrania.
- Walne Zebranie Członków:
- a) uchwala zmiany statutu stowarzyszenia,
- b) uchwala program działalności i budżet,
- c) rozpatruje i zatwierdza sprawozdania z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej oraz udziela na wniosek Komisji Rewizyjnej absolutorium Zarządowi,
- d) wybiera i odwołuje członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej oraz uchwala regulaminy działania tych władz,
- e) upoważnia Zarząd do podejmowania zobowiązań do uzgodnionej kwoty w sprawach dotyczących majątku Stowarzyszenia,
- f) rozpatruje odwołania do uchwał Zarządu dotyczące odmowy przyjęcia, skreślenia lub wykluczenia ze Stowarzyszenia,
- g) rozpatruje i rozstrzyga wszelkie inne sprawy wniesione przez Zarząd oraz wnioski złożone Walnemu Zebraniu Członków,
- h) uchwala na wniosek zarządu wysokość składek członkowskich,
- i) uchwala terminy płatności składek członkowskich.
Zarząd
- Zarząd Stowarzyszenia kieruje całokształtem działalności Stowarzyszenia, reprezentując je na zewnątrz.
- Kadencja Zarządu trwa 3 lata
- Zarząd składa się z pięciu osób.
- Wybory członków Zarządu odbywają się w drodze jawnego głosowania spośród nieograniczonej liczby kandydatów wyrażających zgodę na kandydowanie.
- Zarząd wybiera spośród siebie: prezesa, zastępcę prezesa, sekretarza, skarbnika i członka,
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na pół roku.
- Posiedzenie Zarządu zwołuje jego prezes lub wyznaczony przez niego członek Zarządu.
- O posiedzeniu Zarządu powiadamia się członków najpóźniej na siedem dni przed posiedzeniem, wysyłając przy zawiadomieniu materiały dotyczące porządku obrad.
- W razie zmniejszenia się składu Zarządu, Zarząd dokonuje uzupełnienia spośród członków Stowarzyszenia i pozostawia do zatwierdzenia na najbliższym Walnym Zebraniu.
- Do kompetencji Zarządu Stowarzyszenia należy:
- a) wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Członków
- b) reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz
- c) podejmowanie uchwał w sprawach nie zastrzeżonych dla Walnego Zebrania Członków
- d) zarządzanie majątkiem i funduszem Stowarzyszenia
- e) opracowanie planu działalności, sprawozdań i preliminarzy budżetowych.
- Decyzje Zarządu zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej 2/3 składu. W sprawach nierozstrzygniętych decyduje głos przewodniczącego.
- Prezes Stowarzyszenia lub wyznaczony przez niego Członek Zarządu:
- a) przewodniczy posiedzeniom Zarządu
- b) kieruje pracami Zarządu
- c) podpisuje uchwały zarządu
- d) reprezentuje Stowarzyszenie na zewnątrz.
Komisja Rewizyjna
- Komisja Rewizyjna składa się z trzech członków, wybranych przez Walne Zebranie Członków na okres 3 lat.
- Wybory na członków Komisji rewizyjnej odbywają się w drodze jawnego głosowania spośród nieograniczonej liczby kandydatów wyrażających zgodę na kandydowanie.
- Komisja Rewizyjna wybiera spośród siebie: przewodniczącego, sekretarza i członka.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić w skład innych władz Stowarzyszenia.
- W razie zmniejszenia się składu Komisji Rewizyjnej, Komisja dokonuje uzupełnienia składu spośród członków Stowarzyszenia i pozostawia do zatwierdzenia na najbliższym Walnym Zebraniu Członków.
- Komisja Rewizyjna Stowarzyszenia kontroluje i ocenia co najmniej raz w roku całokształt jego działalności, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej.
- Komisja Rewizyjna Stowarzyszenia ze swej działalności składa sprawozdanie Walnemu Zebraniu Członków.
- Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz do roku.
- Decyzje Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej 2/3 składu. W sprawach nierozstrzygniętych decyduje głos przewodniczącego.
Rozdział V
MAJĄTEK I FUNDUSZE STOWARZYSZENIA
- Majątek Stowarzyszenia stanowią jego ruchomości i fundusze.
- Fundusze Stowarzyszenia składają się ze:
- składek członkowskich
- dotacji, zapisów i darowizn,
- dochodów z działalności statutowej
- Szczegółowe zasady gospodarki finansowej zgodnie z obowiązującymi przepisami określa Zarząd.
- Umowy pełnomocnictwa oraz wszelkie oświadczenia woli, które pociągają za sobą zobowiązania pieniężne, wymagają dla swojej ważności podpisania przez dwóch członków Zarządu.
Rozdział VI
ZMIANA STATUTU I ROZWIĄZANIE STOWARZYSZENIA
- Uchwała Walnego Zebrania Członków w sprawie zmiany Statutu Stowarzyszenia lub rozwiązanie Stowarzyszenia zapada większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy członków w pierwszym, a bez względu na liczbę obecnych w drugim terminie.
- W przypadku podjęcia przez walne Zebranie Członków uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia likwidatorami są członkowie jego Zarządu.
- W przypadku likwidacji Stowarzyszenia uchwałę o celu, na który zostaje przekazany majątek Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie Członków.
Statut uchwalono w dniu 28 września 2010.